недеља, 6. мај 2012.

Model pozorišnog života u uslovima tržišta kulture

4. maj 2012. godine


U Kragujevcu, kreativnost vidimo kao kamen temeljac u transformaciji kulturnog modela koji bi trebalo da paralelno raste i podržava tako dugo očekivan industrijski i ekonomski napredak grada a on bi, zauzvrat, trebalo da zaustavi dugogodišnje urušavanje institucija kulture. Ova veza je uvek bila i biće neraskidiva, a kragujevačko pozorište dobilo je zadatak da je među prvim institucijama kulture, još jednom, kao pri svom osnivanju daleke 1835. godine, osvetli.

Oživljavanje kragujevačkog pozorišta je proces u kojem pored pokretanja uspavanog pogona i resursa paralisanih kriznim godinama, angažujemo kreativne pojedince, umetnike iz zemalja regiona i šire, koji će svojim radom menjati strukturu i sliku pozorišta i grada. Danas po prvi put izvodimo komediju Ričarda Bina Jedan čovek, dvojica gazda koja se, posle uspešnog predstavljanja na sceni Nacionalnog teatra u Londonu, trenutno prikazuje na Vest endu i Brodveju. Dizajn plakata uradio je Goran Dimić, zavičajni umetnik na privremenom radu u Budimpešti.
Uz premijeru ove komedije  paralelno  pripremamo dramu Dvanaestorica gnevnih ljudi Redžinalda Rouza. Reditelj je Nil Flekman (SAD), a u saradnju smo pozvali pozorišta iz Zenice (BiH) i Virovitice (Hrvatska). Ova složena koprodukcija tri regionalna teatra iz tri susedne zemlje, uz podršku Ambasada SAD, jedan je od modela kojim će se graditi pozorišni život u uslovima tržišta kulture na kojem se razumemo bez prevoda. Kada je reč o prevodima sa engleskog, oba dramska teksta je za kragujevačko pozorište preveo vrsni prevodilac i pozorišni ljubitelj Đorđe Krivokapić, koji živi u Parizu i Beogradu.
Kako se danas, koje je u vremenskoj turbulenciji i užurbanosti već postalo sutra, pravi predstava, pozorište, fabrika, šta je to grad u 2012? Kako se svemu tome odmah i neprimetno priključuje prošlost stvarajući mit? Ko su stanovnici tog bezvremenog grada, iza kojih ostaju sva mučna socijalna pitanja? Šta je to što svako od nas treba da razume i učini kako bi Kragujevac uhvatio ritam vremena u kojem je sve sažeto i brzo, i kojim žive London, Njujork, Zagreb, Sarajevo i drugi gradovi u kojima već uspešno pulsiraju predstave Ričarda Bina, režira Nil Flekman i igraju hrvatski i bosanski glumci? Sve ovo samo su neka od pitanja na koja kragujevačko pozorište danas pokušava da odgovori.
Konkurs Kragujevac u pamćenju i izvan pamćenja poziv je dramskim piscima da svoje tekstove šalju kragujevačkom pozorištu do početka nove sezone. Najbolje tekstove Knjaževsko-srpski teatar će nagraditi uključivanjem u savremeni pozorišni trenutak, a autore će prepoznati kao nove snage koje integrišu vreme i prostor svojom kreativnošću i posvećenim radom.
Nebojša Bradić

1 коментар:

Миљковић Зоран је рекао...

www.joakimvujic.com